2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Прочетен: 1343 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 29.11.2008 10:17
ЗА ФИЛИБЕЛИИТЕ И КЮВЛИИТЕ
Преди месец-два една новина обиколи всички медии. Става дума за „най-скъпата българска марка”, показана на филателното изложение в Панаирното градче.
За тази марка, известна като „Обърната конница”, знам поне от времето на посещението на Никита Хрущов в Америка.
Не помня точно годината – някъде към края на 50-те беше, но марката, изобразяваща „най-големия приятел на българския народ” на американска земя, беше една от първите в първия ми класьор. И като всеки млад филателист се интересувах има ли по-скъпа марка от тази.
„Има – каза баща ми,- най - скъпата българска марка се казва „Обърнатата конница”.
Така че сега подминах новина номер 1 от филателното изложение – коя е най-скъпата марка знаех поне от 50 години, докато не чух – мисля, че беше по Радио Пловдив, нещо, което и за мен си беше новина.
Сгрешеният тираж на марката с обърнатата картина е бил само един лист. И този лист съдбата изпраща в пощата в Кючук Париж. Оттам марките, за които още никой не подозира каква цена ще достигнат, поемат дългия си път – около 30 остават в България, останалите достигат различни точки на света.
Отдавна е доказано, че всичко значимо в нашата история, тръгва от Пловдив!
Ето, и най-скъпата марка тръгва от нашия град – и то специално от Кючука.
И още нещо – вгледах се в един от екземплярите на „Обърната конница” – на него имаше пощенско клеймо. На клеймото освен „Пловдив” можеше да се прочете и „Filipo…”.
Очевидно през 1911 година, когато е пусната марката, поне пред лицето на света градът ни се е представял и с едно от историческите си имена. Което обяснява жизнеността на нарицателното име „филибелии”.
Това име обаче е само част от днешния генетичен код на града.
Дълбоко в съзнанието ми стои запечатано едно телефонно обаждане на Живко Железаров от Капана, който с гневен тон обяви в телевизионния ефир, че такова нещо като „пловдивчани” няма.
Реално имало две отделни категории жители на града: „филибелии” и „кюлии”!
Митко Костов от Мараша уточни скоро, че се казва „кювлии”.
А бате Емо от Кършияка твърди, че е правилно да се казва „кюнлии”.
Според познавачи на балканските езици писмено се пише „кювлии”, но в разговорната реч „в”- то изпадало.
Ще се придържаме към писмената форма. И така кювлии – което означава селяни. Тоест пришълци. Подтекстът е, че тези хора не могат да се представят като истински жители на вековния град.
Макар че съм роден в Пловдив и никога не съм му изневерил, не съм от тези, които са склонни да делят пловдивчани на хора първа и хора втора категория.
В крайна сметка този град са го направили български не Крум, Симеон и Калоян, не царе с корона на главата и с меч в ръката. Побългарили са го окончателно кювлиите от Копривщица и Клисура. Будни жители на тези селища тръгват към града през първата половина на 19- век, но не да търсят поминък, а да правят бизнес.
Техните родни места вече са били тесни за размаха на начинанията им, а подбалканските пътища са били опасни за търговията.
Тук те умножават богатствата си, но не забравят да дадат своята лепта за училища и църкви.
И много скоро Филибето става „първата планета на българското Възраждане”, както признава Любен Каравелов. Макар че литературният класик не е особено възхитен от живота тук. Но за това ще разкажем по-нататък.
Познавам пришълци, които посветиха живота си на Пловдив. Познавам и коренни пловдивчани /не смея да ги нарека филибелии/, които са бетер най-лошите кювлии.
Очевидно става дума не толкова за произход, колкото за състояние на духа.
Следите от душевните кювлии са навсякъде – мръсотията, занемареността, желанието да се прецакат съгражданите, да се открадне общинска собственост…Може ли нещо такова да извърши един истински филибелия?
Никога!
Филибелиите строят, кювлиите рушат и се подписват върху развалините.
Кой разруши Аптека Марица?
Кой бутна подареният от Кудоглу Дом на благотворителността?
Кой открадна детските ясли и тютюневите складове – дарение от същия Кудоглу?
Кювлиите!
Впрочем Кудоглу не е роден в Пловдив, но е истински филибелия.
А рушителите и грабителите може да са родени и на пъпа на града, но душата им е кювлийска.
Истинският филибелия не ламти за власт. Той е аристократ на духа. Може би затова повечето от управниците ни идват от някъде другаде. Но как може да се управлява един град, след като не познаваш душата му? И не искаш да я опознаеш?
Съвсем скоро нашите общински съветници гласуваха почти единодушно / с 1 глас против/ Гроздовият пазар да се прекръсти на площад „23 септември”.
Още си питам – дали сред 50-те градски старейшини нямаше поне един, който да познава историята на този площад? Да си спомня Агенцията с автобусите? Да не съобрази, че ако трябва да се слага там паметен знак, това трябва да е нещо, свързано с Шнитер?
На сесията нямаше въпроси. Съветниците за секунди вдигнаха ръка - и зачеркнаха Гроздовия пазар от картата на града.
И тогава се попитах – какви хора сме избрали всъщност?
Филибелии или кювлии?
Поредицата "Особености на филибелийския характер", списвана от Евгений Тодоров, излиза всеки петък в пловдивския вестник "Акцент"
2. Спомени за Прехода в Пловдив
3. Блогът на Е.Тодоров
4. ИЗКУСТВО в множество измерения... Красимир Панайотов
5. Блогът на "Ася в страната на талантите".
6. Спомени за Пловдив
7. блогът на Ненко, един от нашите монтажисти
8. блогът на Цеко, още един от нашите монтажисти
9. Официален сайт на Мухите Винарки, блогът на Буч
10. ПОТВ във Facebook - станете фен !
11. Конкурс за Химн на Пловдив