Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.12.2008 14:35 - ОБИЧА ЛИ ДЯДО НИКОЛАЙ ЛУКСА?
Автор: potv Категория: Новини   
Прочетен: 1354 Коментари: 2 Гласове:
0



Медиите продължават да гледат под лупа не толкова делата на пловдивския митрополит Николай, колкото начина му на живот.
Неотдавна жълтият печат се захласна по марковия часовник на владиката "Вашерон Константен". Мине не мине и някой се впечатли от  колите, които ползват дядо Николай и вече смолянският му колега Антоний.
Вестник "Експрес" сега пък се е вторачил в ръкавалите на божия служител. Според вестника тези ръкавели са златни и струват не по-малко от 300 лева.
По-рано тази седмица Негово високопреосвещенство даде общирно интервю за "24 часа", където  обяснява защо е напуснал Третия Църковно-Народен събор и отговаря на въпроси, свързани с болната тема за часовника и колите.
В отговорите на пловдивския митрополит могат да бъдат открити такива пируети на мисълта, че би могъл да им завиди всеки специалист от кризисен пиар.
Един цитат:
"В светото писание се казва, че за чистия човек всичко е чисто, а за нечистия всичко е нечисто. Затова гледната точка на тези душици, които забелязват само автомобила и часовника /вече и ръкавелите - б.а./ в служението на един митрополит, не ме учудва.
Като добавите към това лъжите и клеветите на жълтата преса и завистта на тези хора, ще получите пълната картина на недоброжелателите..."
image
Между другото след случката на Събора дядо Николай получи мъмрене, което бе последвано от отговор, публикуван в сайта на Пловдивската митрополия.
Ето и писмото на дядо Николай да българския патриарх Максим:

ПИСМО НА МИТРОПОЛИТ НИКОЛАЙ ДО НЕГОВО СВЕТЕЙШЕСТВО ПАТРИАРХ МАКСИМ

 

Д О
НЕГОВО СВЕТЕЙШЕСТВО
МАКСИМ
ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВЕТИЯ СИНОД

Ваше Светейшество,

С недоумение научих от средствата за масово осведомяване, че в края на своята работа на третата сесия Църковно-народният събор е взел решение, с което Съборът прави „бележка” на мен, преосвещения Константийски епископ Антоний и на останалите делегати от Пловдивска епархия, клирици и миряни.

Понеже, както казах, научих за това от телевизионния ефир и печата, не разбрах по какъв повод е взето решението за отправяне на „бележка”, тоест, от какво тя е предизвикана и кой е тъжителят. Това, което недвусмислено става ясно и за мен, и за обществеността обаче е, че на един български митрополит е наложено наказание от Църковно-народния събор.

Ваше Светейшество,

Напълно съм наясно, че понякога си позволявам изказвания, които по своята форма вероятно могат да създадат впечатление за недостатъчно смирение. Ще се съгласите, все пак, че независимо от тяхната форма, в съдържанието на моите изказвания и заеманите от мен позиции, винаги съм се старал да помогна според скромните си сили за намирането на такива решения на обсъжданите от нас въпроси, които да издигат авторитета на Църквата, да пазят канона и чистотата на вярата, да се слави Божието име. Независимо от всички наши дискусии с разменяне и на по-остри реплики, ние винаги, водени от Светия Дух, сме стигали до добри решения. Това се показа и на току-що приключилия Църковно-народен събор, чиито решения в крайна сметка се радват на добър прием от цялата ни общественост и помогнаха за постигането на споменатите три цели.

Като Ви уверявам, че винаги в своите изказвания и действия съм се ръководил от своята съвест за достойно изпълнение на архипастирския ми дълг, заявявам, че смирено приемам, ако това бъде намерено за уместно, да бъда порицан за свои неволни погрешки. Но, да бъда порицан по каноничния ред. А каноничният ред не допуска архиерей да бъде съден от низшестоящи, нито пък от миряни.

Не зная кой е предложил на вниманието на Събора тази санкция, но уверявам Ви, този човек го е сторил, за да дискредитира както Църковно-народния събор, така и Вас – предстоятеля на Българската православна църква. Ако е вярно, че Църковно-народният събор е бил провокиран да издаде присъда над митрополит, то това е удар не толкова срещу мен, колкото срещу устоите, върху които се крепи авторитетът на църковната йерархия. Ако веднъж е допуснато да се случи епископи, свещеници и миряни да съдят митрополит по смисъла на църковното право, то това ще се случи и втори път. Аз лично никога не бих допуснал миряни или низшестоящи чинове да произнасят църковна присъда срещу Вас или митрополит. Надявам се, допуснатата каноническа грешка Светият Синод в пълен състав ще поправи незабавно. За да установи и закрепи каноничните принципи и начала, върху които се крепи църковният, осветен от вековете и Апостолските предписания, ред. Противното би означавало да допуснем, дискредитирайки авторитета на български архиерей, да се нанесат морални щети върху цялата Църква.

Ваше Светейшество,

Позволявам си настоятелно да помоля на основание чл. 108, точка 12, във връзка с чл. 180, буква „а” от Устава на Българската Православна Църква Светият Синод да приеме това писмо като формално дело от страна на архиерей.

При разглеждането на делото моля да се вземе предвид следното:

  1. че във ведомството на Църковно-народния събор не влиза налагането на църковни наказания - (Църковно-народният събор не е съдебна инстанция);
  2. че на основание чл. 175 от Устава съдебната власт в Българската Православна Църква се упражнява от Светия Синод, епархийските съвети и манастирските събори;
  3. че, съгласно чл. 180, буква „а” от Устава, делата на архиереи се гледат като първа и последна инстанция само от Светия Синод в пълен състав;
  4. че, за да се наложи църковно наказание трябва да бъде изпълнена формална процедура, което предполага на първо място да има тъжител, тоест, лице от православното изповедание (чл. 193 от Устава), който писмено да направи искане пред Светия Синод за наказването ми;
  5. че тъжителят в тъжбата си трябва да посочи какво точно църковно провинение съм извършил (чл. 188 от Устава).

Моля, на основание чл. 128 от Устава, Светият Синод в законния срок при утвърждаване на решенията на Събора, да направи изявление, че решението за осъждане и наказание чрез „забележка” спрямо митрополит, взето от Църковно-народния събор, е в противоречие с ученията и преданията на православната църква и е в нарушение на Устава на БПЦ.

Ваше Светейшество,

Напълно съм съгласен, че в Българската православна църква трябва да има канонично съзнание и дисциплина. Добре е, че може би за първи път в патриаршеското си служение, Вие дръзвате да накажете митрополит, колкото и да ми е мъчно, че започвате наказанията си с мен.

Ако все пак се приеме, че съм извършил простъпка, то настоявам да бъда наказан за нея, но при спазване на каноничния и уставен ред, предвиден за митрополит.

Като се надявам да разберете, че дори и това мое искане има за цел не да демонстрира ненужна и осъдителна гордост, а да укрепи авторитета на йерархията на Църквата, включително и Вашия авторитет, и имайки пълна увереност във Вашата жива съвест, си позволих да напиша това писмо, което в рамките на уставния срок Вие заедно със Светия Синод да разгледате.

Препоръчвам e се на светите Ви Първосветителски молитви и оставаме на Ваше Светейшство в Христа брат,

Пловдивски митрополит Николай

 

 

 



Тагове:   дядо,   николай,   обича,


Гласувай:
0



1. анонимен - ПО ДРЕХИТЕ ИМ ЩЕ ГИ ПОЗНАЕТЕ
24.12.2008 10:34
Не съм вещ по богословие, ама приказката "По делата ще ги познаете", я знам и аз. А пък според мен в делата влиза и начина на живот, част от него са облеклото и изобщо вещите на човека. Пък бил той и високопоставен църковен (не казвам Божи) служител.
цитирай
2. анонимен - ТОЙ И ДРУГИ РАБОТИ ОБИЧА, АМА ЗНАЕ ЛИ СЕ...
24.12.2008 10:35
Само се носи мълва. Както се казва в притчата" "Няма дим без огън".
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: potv
Категория: Новини
Прочетен: 3565309
Постинги: 2823
Коментари: 1206
Гласове: 1821
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930